Vanaf het moment dat ik bij A Lab kwam, klikte het met Annelies. Na talloze gesprekken over wereldgebeurtenissen besloten we om samen te gaan zitten en te praten over de bijdrage van Zeppa aan het vormgeven van een betere samenleving door middel van strategie en visuele identiteit. Haar achtergrond in activisme en kunst vormen niet alleen de essentie van wie ze is als persoon, maar zijn ook de drijvende kracht achter het werk van het bureau. Benieuwd hoe Zeppa verschil maakt? Ontdek ons gesprek hieronder!
Hé Annelies! Laten we het eens over jou hebben. Waar ben je eigenlijk opgegroeid?
Ik kom oorspronkelijk uit een klein dorpje genaamd Uitgeest in Noord-Holland. Als kind had ik altijd al de droom om naar Amsterdam te verhuizen. Na de middelbare school nam ik echter deel aan een uitwisselingsprogramma dat me naar de University of Texas in Arlington in de Verenigde Staten bracht. Daar schreef ik me in voor allerlei verschillende vakken, van Russisch tot theaterlessen en diverse kunstvakken.
Heeft die periode je geïnspireerd om te gaan werken op het gebied van visuele identiteit, of voelde je altijd al een aantrekkingskracht tot (grafisch) ontwerp?
Als dochter van een moeder die beeldend kunstenaar is, voelde ik altijd al een sterke affiniteit met alles wat visueel is. Als VWO-leerling was ik teleurgesteld toen mijn school alle kunstlessen schrapte vanaf de derde klas. Dat gaf me het idee dat ik niets creatiefs kon doen met mijn diploma. Toen ik naar de Verenigde Staten ging en daar met klei, verf en tekeningen werkte, besefte ik wat ik had gemist. Ik besloot toen om naar de Rietveld Academie te gaan, waar ik een jaar heb gestudeerd. Tijdens deze studie kwam ik in aanraking met de kraakbeweging in Amsterdam, wat me op een meer activistisch pad bracht. Toen ik zag hoeveel huiswerk zich opstapelde, realiseerde ik me dat er veel belangrijkere zaken waren om me druk over te maken; ik wilde de wereld veranderen.
Voor welke thema's maakte jij je hard?
Ik was erg betrokken bij feministische kwesties, de strijd voor betere leefomstandigheden, politieke gevangenen, milieubehoud, de bestrijding van fascisme en aids. Dit hele activistische netwerk gaf me het gevoel dat ik deel uitmaakte van een subcultuur. Maar op een bepaald moment raakte ik het contact daarmee kwijt. Toen heb ik me aangesloten bij een collectieve offsetdrukkerij in een gekraakt pand. Verschillende grafisch ontwerpers kwamen naar ons toe voor ontwerpen die ze gebruikten voor sociale kwesties. Toen besefte ik dat ik mijn creatieve vaardigheden kon combineren en kon inzetten voor een nobel doel. Hier ontdekte ik mijn vermogen om complexe boodschappen om te zetten in heldere verhalen, zowel inhoudelijk als visueel. Zo heb ik Studio Annelies Vlasblom opgericht, wat later in 2015 Zeppa werd
Je persoonlijke geschiedenis is verankerd in Zeppa. Jullie bureau richt zich op het maken van een sociale impact door middel van visuele identiteit. Is het voor jullie een vereiste dat projecten bijdragen aan de maatschappij?
Bij Zeppa vinden we het ontzettend belangrijk om ons uit te spreken en betrokken te zijn bij onderwerpen die er echt toe doen. Natuurlijk hebben we ook meer commerciële klanten, maar over het algemeen geven we er de voorkeur aan om deel uit te maken van projecten die iets betekenen voor het grotere geheel.
Welke projecten hebben je het meeste voldoening gegeven?
We hebben echt genoten van onze samenwerking met Superuse Studios, een architectenbureau in Rotterdam, waarvoor we een volledig nieuwe identiteit hebben ontworpen en ontwikkeld. Het was een uitdaging om alle stakeholders op één lijn te krijgen, maar we zijn enorm trots op het uiteindelijke resultaat.
Een ander opwindend project waar we aan hebben gewerkt, is PalliSupport. Dit pilotproject richt zich op het verbeteren van de palliatieve zorg in diverse ziekenhuizen. Het was een uitdaging om complexe informatie om te zetten in een vriendelijke en begrijpelijke identiteit die iedereen aanspreekt.
Last but not least ben ik erg trots op het werk dat we hebben geleverd voor de Women Power Fashion Campaign. Dit was een samenwerkingsverband tussen Mama Cash (een organisatie die vrouwen, meisjes, transgenders en interseksuelen ondersteunt die vechten voor hun rechten) en de Clean Clothes campaign (gericht op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie). Voor dit project hebben we veel met ruimtelijke vormgeving gewerkt. Zo hebben we bijvoorbeeld een container in een winkelstraat in Den Haag omgetoverd tot een sweatshop.