“Het gebruik van AI in mijn werk maakt het niet makkelijker, alleen anders. Vanuit pragmatisch oogpunt zou je kunnen zeggen dat AI een groot deel van het creatieve proces versnelt. Het onder de knie krijgen van AI is tijdsintensief en vraagt om onderzoek. Zoals elke nieuwe vaardigheid kost het tijd en moeite om te leren. Als je een nieuw programma opent, weet je niet automatisch hoe het werkt. Ik heb een achtergrond in 3D en werk daarnaast parttime als Digital Innovation Lead bij Mijksenaar, een wayfinding ontwerpbureau in Amsterdam. Technologie is altijd een grote interesse van me geweest, dus voor mij is het gebruik van AI in al dit soort werk een manier om uit mijn comfortzone te komen en iets nieuws te leren. Het leuke is: hoe meer ervaring je krijgt, hoe meer controle je hebt over de resultaten. Elk gereedschap dat je gebruikt heeft invloed op de uitkomst. Je bent kunstenaar en curator tegelijk.
"Vissen naar schoonheid: dat is waar het gebruik van AI in design op neerkomt."
Het hele proces is als vissen naar schoonheid, maar met behulp van een assistent. Je weet nog steeds niet precies waarmee je eindigt. Om het scala aan mogelijke uitkomsten te beperken, train ik mijn eigen AI-modellen. Een AI-model is een softwareprogramma dat met gegevens is getraind om patronen te herkennen of specifieke taken uit te voeren. Ik zorg ervoor dat ze gespecialiseerd zijn in een bepaald onderwerp en één ding heel goed kunnen. Ik heb bijvoorbeeld een model dat gezichten maakt zoals ik wil, een ander model dat bloemen maakt zoals ik wil, en een derde model dat die bloemen en gezichten combineert precies zoals ik het in gedachten heb."