Een paar maanden geleden, eind 2019, vroeg het A Lab team samen met Storydiggers een paar A Lab Members om te brainstormen over manieren om verhalen van Members van de A Lab community te delen. Ik kwam met het idee om een Member te interviewen en daar te beginnen. Natuurlijk vroeg ik Sander van Storydiggers om het eerste proefkonijn te zijn voor dit experiment.
Nu, zes maanden later, zit ik alleen in dit enorme lege gebouw van 5000m2 terwijl ik de eerste editie van de Member Story schrijf. Onze community van 350 mensen werkt nu allemaal vanuit huis, jonglerend met werk en kinderentertainment. Ik besef nu hoe belangrijk samenkomen is voor ons allemaal. Het COVID-19-virus houdt ons weg van A Lab, en mijn laatste maand van hier werken is bijna in het niets verdwenen. Deze vreemde tijd van isolatie werpt een nieuw licht op het eerste interview, nu op een meer persoonlijke en grotere schaal. Het belangrijkste wat Sander deelde, was zijn persoonlijke wens om een boek te schrijven over het verzinnen van verhalen voor kinderen, waarom ouders dit zouden moeten proberen, en enkele richtlijnen om het te doen.
We spraken af dat hij aan het einde van dit interview zijn eerste hoofdstuk zou delen. Misschien kun jij, een ouder die thuis werkt, het interview lezen en geïnspireerd raken. De belangrijkste reden waarom we alle verschillende persoonlijke verhalen van onze leden willen delen, is om hun waarden, kennis en creativiteit met jullie te delen en jullie te laten zien hoe zij het doen. Want meer dan ooit kunnen we ons nu verbinden door verhalen als deze, nieuwe paradigma's vormen en een positieve impact hebben op morgen.
Hé Sander, waar ben je opgegroeid?
Ik ben opgegroeid in Den Haag, met mijn moeder, vader en mijn vier jaar jongere broertje. Na de middelbare school heb ik 1,5 jaar in Spanje gewoond om Spaans te studeren. Ik kwam terug naar Nederland en ging naar Amsterdam om muziek te maken omdat er daar op dat gebied veel gebeurde. Uiteindelijk heb ik psychologie gestudeerd en ben ik in Amsterdam blijven hangen, waar ik nu al meer dan 20 jaar woon met mijn vrouw en twee kinderen.
Wat is een verhaal dat je de laatste tijd heeft geïnspireerd?
Ik was een boek aan het lezen dat Homo Deus heet. Ik denk dat alle boeken die door deze man zijn geschreven inspirerend zijn, omdat het een verhaal van de mensheid vertelt in een brede tijdlijn en dingen makkelijker te begrijpen maakt. Het boek geeft betekenis aan een bepaald punt in de tijd waar we nu zijn en geeft ook een aantal richtingen aan waar het naar toe zou kunnen gaan. Het boek zette me aan het denken over onze rol in de wereld. Wat het betekent om mens te zijn.
En wat betreft inspirerende verhalen in het leven, ik hou echt van sprookjes. Ik herinner me veel sprookjes die mijn vader me vertelde. Hij was een erg goede verhalenverteller. Elke avond verzon hij verhalen. Er is een verhaal over een kleine kabouter die zijn naam niet wist. Het is een heel avontuur en een heel gaaf verhaal. De titel was 'Kabouter Oeps', aan het eind struikelde hij en zei hij 'Oeps!', en toen was dat zijn naam en kreeg hij een pot met goud. Het is een grappig uniek verhaal dat me vandaag de dag nog steeds bijblijft.
Vertel me meer over Storydiggers.
Als Storydigger zoek ik naar verhalen die zich in en rond organisaties afspelen. We helpen bedrijven om hun boodschappen op een emotioneel niveau over te brengen door middel van verhalen. Op deze manier dringt de informatie dieper door in de hoofden en harten van hun doelgroep dan reguliere rationele informatie. Ons werkgebied kan ruwweg worden onderverdeeld in branding- en veranderingsprojecten. Bij branding is het doel om de buitenwereld, zoals klanten of stakeholders, te verbinden met het merk, product of de organisatie. Bij veranderingsprojecten gaat het meer om interne aspecten, bijvoorbeeld om medewerkers te helpen zich te verbinden met de nieuwe strategie.
Ik werk samen met Ralph Poldervaart. Ongeveer 5 of 6 jaar geleden zijn we begonnen met Storydiggers. We hebben allebei een achtergrond in onderzoek: een wereld van cijfers, feiten en getallen. We merkten dat veel van de onderzoeksprojecten die we deden waardevolle inzichten opleverden, die vervolgens niet altijd werden omgezet in actie bij onze klanten. Dus gingen we op zoek naar manieren om meer actie te ondernemen nadat we alle inzichten hadden verzameld. Zo ontdekten we storytelling en besloten we een bedrijf op te richten. Verhalen zijn een zeer effectief middel om op een dieper niveau te communiceren, omdat emoties altijd een rol spelen.
Mensen voelen zich verbonden met een verhaal, niet met powerpointslides.
In onze sessies maken we veel gebruik van Lego. De eerste keer dat we Lego probeerden, was voor een zeer serieuze groep senior consultants en CEO's. Toen we aankondigden 'Nu gaan we met Lego aan de slag', wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik was bang dat ze zouden gaan lachen of zelfs de kamer zouden verlaten. Maar iedereen stond er open voor en vond het geweldig. Er zijn verschillende zeer inzichtelijke resultaten uit voortgekomen. Tegenwoordig is het een standaard werkvorm die we gebruiken.
Waarom denk je dat deze aanpak zo effectief is?
Het is veel eenvoudiger om fysieke voorwerpen zoals Lego en figuurtjes op tafel te plaatsen en er vervolgens een verhaal mee te creëren, dan om alles vanuit je hoofd te bedenken. Wanneer je iets tastbaars hebt om naar te kijken, zie je het verhaal ook daadwerkelijk vorm krijgen. Een verhaal en alle bijbehorende elementen hebben een ruimtelijke dynamiek, en als je deze op een tafel plaatst en met je figuurtjes rondloopt, ervaar en voel je het verhaal echt. Dat maakt het veel gemakkelijker. Veel mensen denken misschien dat ze niet creatief zijn, maar in werkelijkheid bezit iedereen creativiteit. Het gebruik van Lego verlaagt de drempel om creatief te zijn, omdat je niet per se goed hoeft te kunnen tekenen of schrijven. Je hoeft niet het meest fantastische verhaal uit je hoofd te halen, omdat de personages dat voor jou doen. Ik denk dat dit de reden is waarom deze aanpak zo goed werkt. Het helpt mensen om uit hun hoofd te stappen en echt in de creatieve sfeer te komen.
Veel mensen hebben het idee dat "creativiteit" een soort magische gave is waar je mee geboren moet worden. Maar dat is natuurlijk lariekoek. Iedereen is creatief! We leren allemaal door te experimenteren. Herinner je je nog die keer dat je een stoel bij de kast schoof om bij de koektrommel te kunnen? Dat was een creatieve zet! Opvoeding speelt hierbij ook een rol. We worden vaak heel rationeel opgevoed, en naarmate we ouder worden, wordt dat alleen maar erger. Daarom lijkt creativiteit soms iets magisch, vooral voor managers, haha! Maar eigenlijk is het de enige manier waarop we ons ontwikkelen.
Mensen zijn soms bang voor hun eigen creativiteit. Maar dat is nergens voor nodig! Speel ermee en geniet ervan, net zoals wanneer je een heerlijke maaltijd bereidt en je bord daarna aflikt. Dat is waar het om draait.
Als bewoner van dit gebouw, het oude Shell Lab, ben ik nieuwsgierig naar welke andere experimenten je hebt uitgevoerd.
(Lacht) Rookbommen, haha, toen ik jong was. Rookbommen die ook echt werkten. Helaas kwamen mijn ouders eerder thuis dan verwacht, dus zij ontdekten ook dat de rookbommen werkten... en tja, dat konden ze niet echt waarderen.
Als kind deed ik ook veel geluidsexperimenten. Op een keer sloot ik mijn keyboard aan op mijn gitaareffecten en versterker en probeerde ik van alles aan te sluiten om te horen hoe het zou klinken. Nou, het resultaat was een hoop bzzzz BAM! en er kwam wat rook uit... experiment geslaagd?
Experiment heeft voor mij altijd een rol gespeeld, en dat is nog steeds zo in het werk dat nu ik samen met Ralph doe bij StoryDiggers. We zijn voortdurend bezig met het uitproberen van nieuwe vormen en ideeën. Sommige werken, andere niet, en de beste houden we. Naast StoryDiggers ben ik ook betrokken bij een heel ander experiment, waarbij ik probeer om mensen op een luchtige manier meer op hun gemak te stellen met het concept van dood en sterven. Het is een zwaar onderwerp, maar ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden van dit experiment. Het is nog niet af, maar ik kijk er naar uit om te zien wat ermee gaat gebeuren.